Utförandeår: 2020 v26-31
Kund: Trafikverket
Uppdrag: Åtgärda beläggningsskador samt utforma en fog i slitbetongen som tål snabbt montage och jämn överfart. Den ska ha lågt underhållsbehov samt skydda underliggande fogband mot nedträngande smuts. 200 meter fog på 18 platser. Sågning, vattenbilning, montering fog och fastgjutning fog.
Bakgrund:
Norrortsleden vid Häggvik färdigställdes 1997 av Trafikverket och NCC i en samverkansentreprenad. I korthet är tråget utformat som en armerad betongkonstruktion grundlagd på fyllning. Ursprungligen var tråget försedd med sk bromatta på bitumenprimer samt slit- och bärlager av med bitumenbas (ABS och ABb).
Grundvattennivån är ca 0,5-1 m ovanför trågets botten varför fogbanden mellan trågets monoliter är viktiga för att undvika inläckande vatten. En tid efter invigning uppträdde blåsbildning i tråget på grund av vattentrycket av grundvattnet samt betongens höga fuktinnehåll. År 2012 byttes beläggning och tätskikt ut mot direktgjuten armerad slitbetong.
Vid trågets dilatationsfogar har dock reflektionssprickor uppstått i slitbetongen. Slitbetongen utformades med rostfri armering över dilatationsfogarna för att medge uppsprickning men beläggningsskador har uppstått ovanför vissa fogar och skadorna behöver åtgärdas (ojämnhet).
Huvudsyftet är att åtgärda beläggningsskadorna samt att utforma en fog i slitbetongen som medger snabbt montage, jämn överfart, lågt underhållsbehov samt skyddar underliggande fogband mot nedträngande smuts vilket på sikt kan orsaka förtida nedbrytning av befintliga fogband. Vidare ska fogtypen medge att den vid eventuella framtida behov kan utformas vattentät. Fogen skulle kunna utformas som en traditionell fog i en betongväg men då skulle inte underliggande fogband skyddas. Fogmassor är också ett alternativ men erfarenhet har påvisat att dessa snabbt kan lossna och då måste ersättas vilket är svårt då fogens ytor smutsats ned.
Åtgärden består i att på båda sidor av monolitfogarna utföra vinklade kapsnitt i slitbetongen samt att lokalt vattenbila slitbetongen ovanför monolitfogarna. Vid behov ska den vid fogen befintliga rostfria armeringen justeras för att medge ett korrekt montage av fogprofil och gummiprofil samt god förankring av epoxibetongen i betong och befintlig ingjuten rostfri armering. Fogtypen är en traditionell Maurer-profil men monterad i epoxibetong enligt instruktioner. Totalt monteras 18 st fogar.
Fogtypen med montering i epoxibetong används i Tyskland sedan över 20 år och är där endast förankrad i konstruktionsbetongen (horisontell yta). Med projekterat utförande förankras epox-ibetongen i ca 100 % mer betongyta (horisontell och vertikal yta av god kvalitet, ca C40/50, samt i befintlig rostfri armering). Förankringen bedöms därför vara ca trefaldig mot den som nyttjas i Tyskland.
Under 2018 monterade W-Tech en provfog för att testa så att lösningen klarar av förhållandena, vilket gav goda resultat.